Monday, November 2, 2015

TH -Citra Kejayaan Malaysia

TH -Citra Kejayaan Malaysia

Lembaga Tabung Haji (TH ), dari saat ia dilahirkan, mula bertatih, berdiri dan terus berkembang kukuh daripada hanya sebagai institusi pengurusan haji sehingga menjadi pengurus dana kewangan Islam yang dipercayai dan dihormati.


Menjejakkan kaki di Tanah Suci dan menunaikan haji sekurang-kurangnya sekali sepanjang hidup merupakan cita-cita dan hasrat murni setiap muslim. Disamping melengkapkan pelaksanaan Rukun Islam ia juga lambang kejayaan seorang Muslim dalam menjalani hidup di dunia.

Dalam konteks inilah TH dilihat sebagai intitusi penting dan relevan khususnya bagi  umat islam Malaysia. Ia tampil sebagai signifikasi dari hasil kejayaan dalam mengurus pelbagai kemudahan bagi jemaah haji serta pengurusan  dana umat islam secara  cekap dan sistematik, sehingga mendapat pujian dari negara-negara Islam. Pada masa yang sama TH juga muncul sebagai  tabung pengurusan dana Islam paling berjaya dan mampan.




Kini  pada usianya mencapai  50 tahun (2013), TH menjadi institusi ikonik Malaysia. Kejayaan dan pengalaman TH dalam pengurusan haji dan dana umat Islam menjadi sumber insprirasi dan ikutan pelbagai institusi luar negara.


No comments:

Post a Comment