Monday, November 9, 2015

Penubuhan Perbadanan Wang Simpanan Bakal-Bakal Haji




Profesor DiRaja Ungku Abdul Aziz Bin Ungku Abdul Hamid  

Idea penubuhan PWSBH tercetus hasil cadangan tokoh ekonomi Melayu terkenal iaitu Profesor DiRaja Ungku Abdul Aziz bin Ungku Abdul Hamid pada Disember 1956 kepada Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu.

1963 - Timbalan Perdana Menteri, Tun Abdul Razak Hussein Mengetuai mesyuarat pertama Ahli-Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Wang Simpanan Bakal-bakal Haji di Kuala Lumpur.

Berikutan dari itu cerdik pandai Islam dan kerajaan pada awal 60-an terpanggil untuk melakukan  sesuatu bagi kepentingan dunia dan akhirat umat Islam Malaysia.

Langkah pertama ke arah itu diambil dengan tertubuhnya Perbadanan Wang Simpanan Bakal-bakal haji (PWSBH) di bawah Undang-undang N0.34, 1962, pada tahun 1963. perbadanan itu adalah dibawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar .

2 September 1968 - Timbalan Perdana Menteri Tun Abdul Razak Hussein merasmikan pembukaan bangunan Tabung Haji, di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur.


Mulai 30 September 1963, PWSBH melakar sejarah dengan membuka kaunter menerima tabungan daripada bakal haji. Umat Islam Malaysia mula dididik untuk membuat tabungan sejak usia muda di organisasi  patuh syariah bagi persiapan menunaikan haji. Mereka boleh menabung wang sedikit demi sedikit tanpa perlu bergolok-gadai untuk membiayai kos mengerjakan haji. 


No comments:

Post a Comment